Saturday, August 18, 2018

آیا علایق و فعالیت ها را باید در رزومه انگلیسی بنویسیم؟

آیا علایق و فعالیت ها را باید در رزومه انگلیسی بنویسیم؟

در سطح تجاری و برای مشاغل حرفه ای خیلی کم پیش می آید که افراد در بخش انتهایی رزومه انگلیسی ، ستون مربوط به interests and activities را پر کنند.

علایق و فعالیت ها در رزومه انگلیسی

لازم می دانم قبل از شروع آموزش این بخش ، مبحثی از فروش و برندینگ شخصی را معرفی کنم به نام “rapport” (تلفظ این لغت در زبان انگلیسی “راپور” است که در ایران به اشتباه “راپورت” می گویند) که به معنی “رابطه دوستانه” می باشد.
در درس های قبل توضیح داده بودم که کسی که رزومه ما را مطالعه می کند، یک عامل انسانی و در واقع مدیر یا کارشناس استخدام است. بنابراین ما در ابتدا با استفاده از رزومه انگلیسی باید بتوانیم خودمان را بفروشیم! اولین قدم فروش هم ایجاد “رابطه دوستانه” یا Rapport است.
پس با توجه به توضیحات بالا، می توان نتیجه گرفت که پر کردن ستون مربوط به Interests and activities دارای اهمیت است.
در ستون علایق و فعالیت ها یا سرگرمی ها می توانید در رابطه با علاقه خود به بازی کامپیوتری ، گل ها، مطالعات کتاب های گوناگون یا تماشای برنامه های خاص تلویزونی بپردازید.
اگر در مهارت کار با کامپیوتر توانایی پیشرفته و خاصی دارید که مناسب پوزیشن انتخابی است، حتما آنها را لیست کنید و میزان توانایی خود در هر کدام را ذکر کنید.

نکاتی که باید مراقب آنها باشید

اگر به ورزش و بخصوص فوتبال علاقه دارید، دقت کنید که طرفداری از تیمی را در رزومه خود لحاظ نکنید. تصور کنید که شما طرفدار دو آتیشه استقلال هستید و مدیر استخدام خودش را برای پرسپولیس می کشد! به همین دلیل شما را استخدام نمی کند.
مذهب و سیاست دو مبحثی هستند که هیچوقت در محیط های کاری نباید درباره آنها بحث کرد چون نتیجه ای ندارد. بنابراین چه در رزومه و چه در مصاحبه استخدام ، تا وقتی از شما سوالی پرسیده نشده ، مطلبی نگویید.
برای رزومه های حرفه ای و ستون علایق و فعالیت ها، می توان از نقش های داوطلبانه و انسان دوستانه سخن گفت. طبق تحقیقاتی جدیدی که صورت گرفته ، 42 درصد مدیران استخدام که از طریق لینکدین به جستجوی نیروی کار می گردند، عنوان کرده اند که علاوه بر سوابق حرفه ای ، در پروفایل افراد به دنبال کارهای داوطلبانه نیز هستند.
اگر تصمیم گرفتید که بخش مربوط به Interests and Activities رزومه خود را پر کنید، فقط مواردی را که باعث ایجاد تاثیر مثبت و جلب توجه می شود را لحاظ کنید تا در مصاحبه استخدام بتوانید در مورد آنها صحبت کنید.

آیا باید برای مهارت زبان خارجی ، بخش مجزایی اضافه کنیم ؟

اگر شما به چند زبان صحبت می کنید و این مهارت در رزومه کاری و پوزیشن شما مهم است، بهتر است که بخش جداگانه ای را به آن اختصاص دهید. اما اگر فقط در یک زبان خوب هستید و با یک بولت می توانید توضیح لازم را بدهید، کافی است در بخش علایق و فعالیت ها، یک بولت پوینت ایجاد کنید و به عنوان مثال بنویسید
Proficient in French (Written and Spoken)
یا عبارتی مانند زیر را در رزومه خود اضافه کنید
Languages: Fluent in Mandarian Chinese (Written and Spoken); Basic knowledge of Korean

چطور مهارت زبان خارجی خود را در رزومه انگلیسی بیان کنیم؟

اگر می توانید یک زبان خارجی را در سطح مکالمه یا بالاتر صحبت کنید، در رزومه خود آن را لیست کنید و سطح نوشتاری و گفتاری خود را مشخص کنید.
در زبان انگلیسی ، سطح تسلط خود به زبان خارجی را می توانید با عبارات زیر توصیف کنید.
Basic | Proficient | Conversational | Advanced | Fluent
نکته آخر : اگر در رزومه خود عنوان می کنید که سطح زبان انگلیسی پیشرفته دارید Proficient or Advanced ، حتما در نظر داشته باشید که در مصاحبه ، از شما درخواست خواهد شد که به انگلیسی صحبت کنید. بنابراین مهارت زبانی خود را خیلی دست بالا نگیرید.
برای مطالعه درس های گذشته با لینک آموزش رزومه نویسی انگلیسی مراجعه کنید.

No comments:

Post a Comment